Δευτέρα, 21 Μαρτίου 2011

ΤΡΟΦΕΣ ΠΟΥ... ''ΡΙΧΝΟΥΝ'' ΤΗΝ ΠΙΕΣΗ

Κατά την κυκλοφορία του αίματος στο αγγειακό σύστημα, τα τοιχώματα δέχονται πίεση, το ύψος της οποίας  εξαρτάται από τη χωρητικότητα του εξεταζόμενου κλάδου και από τον όγκο του αίματος που αναγκάζεται να περάσει από αυτόν. Ένα ευαίσθητο σύνολο φυσιολογικών μηχανισμών, συνδεδεμένων μεταξύ τους, αποβλέπει στη ρύθμιση αυτής της πίεσης ώστε να διατηρείται στα επίπεδα που έχουν οριστεί σαν ‘’φυσιολογικά’’. Διαταραχή αυτών των φυσιολογικών μηχανισμών, καθώς και ένα σύνολο από άλλους παράγοντες: κληρονομικότητα, ιδιοπαθής διαταραχές, διαιτητική και φαρμακευτική πρόσληψη, οδηγούν σε αύξηση ή μείωση των επιπέδων της. Ως αρτηριακή υπέρταση ορίζεται η πίεση αυτή του αίματος, της οποίας η συστολική πίεση είναι ίση ή ανώτερη από 160 mmHg και η διαστολική ίση ή ανώτερη από 90-95 mmHg.
Η θεραπεία της υπέρτασης ακολουθεί δυο οδούς, την διαιτητική και την φαρμακευτική (κυρίως διουρητικά).Οι γενικές αρχές και οι διαιτητικές οδηγίες για την αποφυγή και τη μείωση της υπέρτασης είναι οι ακόλουθες: μείωση του προσλαμβανόμενου άλατος (μείωση Να), μείωση λίπους, αύξηση πρόσληψης τροφών πλούσιων με Κ, αύξηση της άσκησης, αύξηση του μαγνησίου και του ασβεστίου, αποφυγή των οινοπνευματωδών ποτών.  Πέρα όμως από αυτές, τα μεμονωμένα τρόφιμα που προκαλούν μείωση της αρτηριακής πίεσης (ή τουλάχιστον τα πιο γνωστά από αυτά) είναι τα ακόλουθα:
1.       Σκόρδο: Ίσως η πιο γνωστή τροφή που μειώνει φυσικά τα επίπεδα της αρτηριακής πίεσης. Την ιδιότητα του αυτή την οφείλει σε μία ουσία που περιέχει, την αλισίνη η οποία δρα στο ενδοθήλιο του αγγείου. Στην πραγματικότητα όμως για να επιτευχθεί η μείωση αυτή απαιτούνται μεγάλη ποσότητα (πάνω από 10 σκελίδες την ημέρα).
2.       Πορτοκάλι: Πολλοί πιστεύουν ότι η κατανάλωση πορτοκαλιού συνοδεύεται από αύξηση της αρτηριακής πίεσης, κάτι που όχι μόνο δεν ισχύει, αλλά στην πραγματικότητα συμβαίνει το αντίθετο. Έχει αποδειχτεί ότι η κατανάλωση τροφών που είναι πλούσιες σε κάλιο, όπως είναι και το πορτοκάλι, μειώνουν τα επίπεδα της πίεσης και συντελούν στη σταθεροποίηση των επιπέδων της στους ήδη υπερτασικούς.
3.       Φρούτα και λαχανικά: Οι τροφές αυτές είναι πλούσιες πηγές καλίου. Είναι γνωστή η ευεργετική δράση του καλίου στη μείωση της αρτηριακής πίεσης, πιθανότατα επειδή αυξάνει την έκκριση του αλατιού μέσω της διούρησης. Η μέση ημερήσια πρόσληψη συνίσταται να είναι 2-3,1 mg. Οι πιο πλούσιες πηγές καλίου είναι: η μπανάνα, το κρεμμύδι, τα βερίκοκα, τα ροδάκινα, οι σταφίδες, τα καρότα, το σέλινο, οι πατάτες και οι σαρδέλες.
4.       Ψάρια και ιχθυέλαια: Οι τροφές αυτές είναι πλούσιες πηγές σε ω-3 και ω-6 λιπαρά οξέα. Τα ω-3 λιπαρά οξέα, Γενικότερα, συνίσταται η κατανάλωση τροφών που είναι καλές πηγές σε ω-3 λιπαρά οξέα, όπως είναι οι ξηροί καρποί.
                                                                                                               

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου